Dialekter

Jag älskar riktiga norrländska bonn-dialketer. Det är så roligt att höra när speciellt äldre personer berätta saker och ting, som idag när farfar var här så berättade han om när han hade krockat med cykeln någon gång i sina yngre dar. ".. och träskorna flög så jag gett ju sprante strumpläste..".
Varför kan inte jag också prata sådär coolt? Henna och denna, nalta, eljest - jag måte utöka mitt norrländska ordförråd! Några andra favorituttryck är borti onyest, snögloppe osv osv.

Nej, jag känner att en tur till fjällnäs skulle sitta bra nu för att friska upp minnet! Kanske Petra och kusinerna är sugna på en roadtrip? Det hade vart mysigt!

-- Sandra --

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0